Deze nieuwsbrief
De uitbraak van het coronavirus heeft grote gevolgen voor ons allen. De laatste tijd zijn er gelukkig steeds minder beperkingen. Dat is ook te merken op de wegen, waaronder de N35, waar we het verkeer weer zien toenemen. De werkzaamheden van Rijkswaterstaat zoals de bouw en het onderhoud van (vaar-)wegen zijn de afgelopen maanden gewoon doorgegaan. Ook die voor het verkeersveiligheidsproject N35 Wijthmen-Nijverdal, maar dan vooral achter de schermen. We blijven u op de hoogte houden over de voortgang.
In deze en de komende nieuwsbrieven besteden we aandacht aan onze plannen voor de nieuwe verkeersveiligheidsmaatregelen van de N35. Wat zijn de aandachtspunten, wat is daarvan de oorzaak en hoe los je die op? In deze nieuwsbrief gaan we wat dieper in op een aspect van de inrichting van de weg. Ook hebben we voor u een foto van de N35 uit de oude doos. Hopelijk kunt u ons aan meer oude foto’s en verhalen van de N35 helpen!
Ik wens u ondanks de gewijzigde omstandigheden door het coronavirus, een hele fijne zomer!
Fred Tank, Omgevingsmanager N35 Wijthmen-Nijverdal
DE VERKEERSVEILIGHEID OP DE N35.
In deze en de komende nieuwsbrieven zoomen we nog eens extra in op de plannen voor de nieuwe verkeersveiligheidsmaatregelen van de N35 en zullen we verschillende maatregelen nader bezien.
Weginrichting
De N35 tussen Wijthmen en Nijverdal is een doorgaande weg waar 80 kilometer per uur gereden kan worden. Aan een dergelijke weg zijn specifieke voorwaarden verbonden om te zorgen dat de weg maximale veiligheid kan bieden voor alle weggebruikers. Vanuit de historie van de N35 heeft de weg niet alleen de functie als doorgaande weg, maar op veel punten ook als ontsluitingsweg van het gebied. Daarnaast was er vroeger lang niet zoveel verkeer als nu. In deze nieuwsbrief nemen we de vele oversteken onder de loep.
Oversteken
Oversteken op een weg als de N35 is een uitdaging. En dat terwijl er op deze weg tussen Wijthmen en Nijverdal legio oversteekplekken zijn: zo’n vijftig stuks.
De N35 heeft van Wijthmen tot de spoorkruising in Mariënheem voor het grootste deel een parallelweg aan één zijde van de weg, met een groot aantal oversteken naar woningen, bedrijven en percelen. Verkeer hiervandaan, moet rechtdoor de N35 oversteken naar de parallelweg. Via de parallelweg kan men naar een kruispunt gaan, waar veilig de N35 kan worden opgereden.
Bij erg druk verkeer kan het oversteken van de weg erg moeilijk zijn en lang duren. Hierbij is de kans ook aanwezig dat gebruikers die willen oversteken, uiteindelijk ongeduldig worden en grotere risico’s nemen. Aan de ene kant begrijpelijk, maar levensgevaarlijk. De komende jaren stijgt naar verwachting de verkeersdrukte op de N35 verder, waardoor het oversteken nog lastiger wordt.
Wat gaan we hieraan doen?
Op het hele traject worden maatregelen uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Om de gevaarlijke oversteken naar woningen, bedrijven en percelen –die nu gevaarlijke situaties veroorzaken- te kunnen opheffen, worden op een aantal plekken bajonetkruispunten en parallelwegen aangelegd. Personenauto’s, vrachtwagens, landbouwverkeer, fietsers en voetgangers kunnen in de toekomst gebruik maken van deze nieuwe kruispunten. Via bajonetkruispunten kan in twee etappes de weg worden overgestoken. Auto- en vrachtverkeer kan daar ook rechtstreeks de N35 oprijden. Paaltjes aan beide kanten van de weg of een heg, maken het gevaarlijk doorsteken via de berm van de N35 naar de parallelweg niet meer mogelijk. Dit is grotendeels al gebeurd.
Nog eens in detail nalezen waar precies we op het traject iets gaan doen? Kijk op onze projectwebsite.
UIT DE OUDE DOOS
De RW35 (rijksweg 35) of N35 is een belangrijke weg in de provincie Overijssel, die niet weg te denken is uit het landschap. De oorsprong van de weg stamt uit de negentiende eeuw. Toen werd er in de gemeente Hellendoorn nog niet gepraat over een rijksweg maar over de Groote Weg.
Onverhard en onbegaanbaar
In de negentiende eeuw kende de omgeving rond Hellendoorn maar weinig doorgaande wegen. De wegen die er al lagen, waren veelal onverhard; in de zomer stoffig en mul, en in de winter modderig en vrijwel onbegaanbaar.
In 1829 werd bekend dat er een nieuwe weg zou komen van Zwolle naar Almelo. De weg zou ten zuiden van Hellendoorn worden aangelegd.
Bestrating met klinkers
Op 25 september 1829 werd het weggedeelte van Raalte naar Wierden aanbesteed en in 1830 en 1831 aangelegd. Het traject van Zwolle naar Raalte was al gerealiseerd. Eerst werd alleen een zandweg aangelegd, later de bestrating met klinkers. De kosten voor de bestrating waren 100.000 gulden.
En wist u dat er ook Tol werd geheven in de eerste jaren van de weg?
Deel uw oude foto’s en verhalen
Binnen het project vroegen wij ons af wat er nog meer te vertellen is over de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. Hoe zag de weg er vroeger uit? Zijn er verhalen over te vertellen?
Hierbij nodigen wij u uit om oude foto’s of verhalen in te sturen. Wij gaan op basis daarvan kijken of we bovenstaande informatie uit onder andere de Canon van Nederland kunnen aanvullen. De mooiste beelden en verhalen zullen wij met u delen in de komende nieuwsbrieven. U kunt uw foto’s of verhaal mailen naar N35Wijthmen-Nijverdal@rws.nl.
Wilt het hele verhaal lezen over de aanleg van de N35? Kijk dan op: https://www.canonvannederland.nl/nl/overijssel/salland/hellendoorn/rijksweg
PLANNING
Het is nog altijd niet geheel duidelijk hoeveel extra tijd de voorbereidingen van het project vergen, als gevolg van de stikstofuitspraak (PAS) van Raad van State. Zoals beloofd informeren we u direct, zodra we meer weten.